1. مهم ترین هدف در آموزش قرآن در دوره ی ابتدایی ، کسب توانایی روخوانی آیات قرآن است.
2. تفکر و تعمق در آیات و پیام های قرآنی از ضرورت های مهمّ آموزش قرآن است.
3. پژوهش قرآنی از جمله ی اهداف بزرگی است که بایستی در آینده محور تدریس قرار گیرد ؛ لذا بایستی پیش زمینه ها فراهم گردد و معلم خود نیز یک پژوهش گر قرآنی باشد.
4. استفاده از سی دی روخوانی آیات در کلاس بسیار مهم است ؛ لذا از معلمین گرامی تقاضا می شود حتمانسبت به استفاده از سی دی آموزشی این درس توجه فرمایند.
درس علوم
1. استفاده از ابزارها و وسایل آموزشی در یادگیری اکتشافی دانش آموز حائز اهمیت است.
2. تصاویر و سوالات متن درس ها بسیار مهم است؛ سوالات متن درس ها طوری طراحی شده است که تفکر و چراهای واگرا را در ذهن فراگیران متبادر می سازد ، لذا بیان معلم در کلاس درس بایستی این نگرش و دید را در دانش آموز به چالش بکشاند.
3. ارتباط دادن درس علوم با طبیعت و بحث خداشناسی آن ( برای این منظور استفاده از فیلم های آموزشی مناسب و نمایش آن در کلاس درس متناسب با موضوع درس توصیه می گردد.)
4. آمادگی دانش آموزان در برخورد با طبیعت و برخی از بحران های حاصل از دست بردن انسان در طبعت و مصرف بی رویه و آشنایی با راهکارهای حلّ آن. ( می توان در کلاس درس مباحث اساسی و گفتگو های فی مابین – معلم و دانش آموز – صورت داد. )
5. مطالعه ی کتاب راهنمای معلم این درس برای معلمان موثّر و ضروری است .
6. مطالعه ی جنبی این درس بسیار مهم است لذا معلمین بایستی حتما در این خصوص همّت داشته باشند.
درس کاروفناوری
1-دارای فرهنگ کاروتلاش
2-دارای شایستگی های مرتبط باتوسعه حرفه ای وفنی دنیای کار
3-دارای شایستگی مشترک وغیرفنی
4-دارای فرهنگ تولید وفناوری
5-دارای شایستگی طراحی وتولید
6-دارای شایستگی سوادفناوری اطلاعات وارتباطات
درس ریاضی
1. دانش آموز خود بتواند قواعد و ساختارهای عددی را متناسب با ذهن و استعداد خویش درک کند.
2. مفاهیم ریاضی باید جزئی از زندگی دانش آموز شود ؛ بنابراین ضرورت می نماید که تمرین های ریاضی در محیط واقعی زندگی دانش آموز متبلور گردد.
3. حلّ مساله و راهکارهای آن در کتاب ریاضی ششم مورد توجه و تاکید است.
4. گسترده نویسی نیز از اهداف مهمّ کتاب ریاضی ششم است! لذا تبدیل اطّلاعات مسئله به جملات ریاضی باعث افزایش توان درک و استدلال و استنتاج در ساختار ذهنی دانش آموز می شود.
5. استدلال و منطق در بیان گفتاری دانش آموز در یادگیری ریاضی
6. توجه معلم به کتاب های راهنمای معلم درس ریاضی قبل از تدریس اهمیت بالایی دارد ؛ تاکید می شود تدریس را با طرح درس و نگاه به راهنمای معلم ریاضی در دستور کار قرار دهید.
درس فارسی
1. در کتاب فارسی ششم یه متون ( نثرها و شعرها ) توجه ویژه ای شده است. بنابراین لازم است در خصوص خواندن و درک و فهم متون عنایت خاص شود. آشنایی با شعرها ، متون ، زبان و ادبیات دیگر کشورها و فرهنگ ها برای دانش اموزان لذت بخش است.
2. کتاب بخوانیم فقط برای خواندن و درک مطلب است ؛ بنابراین از نوشتن پاسخ سوالات در کتاب جداًخودداری شود.
3. ساختار و چارچوب کلی متون فارسی ابتدایی ، چهار مهارت زبانی ( گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن ) را تقویت می کند ؛ لکن بایستی این محورها مورد توجه باشد و در این بین پژوهش و تفکر نیز مستلزم کسب چهار مهارت یاد شده است.
درس اجتماعی
1. در خصوص درس اجتماعی معلمین باید به این نکته توجه نمایند که با ارئه ی تدریس مناسب و فعال و نمایشی توسط خود دانش آموزان می توانند مهمترین اهداف این درس را در نهاد دانش- آموز نهادینه کنند. لذا لازم است که معلم خود اعتقاد کامل به اهمیت این درس داشته باشند .
2. بازی در کلاس درس و حیاط مدرسه بهترین روش تدریس برای جذاب کردن این درس در دوره ی ابتدایی است.
درس هدیه های آسمان
1. بیان شعرها و خواندن برخی از داشتان های آموزنده ی ائمه معصومین(ع) می تواند بستر مناسبی برای آموزش اصول دین محسوب شود.
2. معلم درس هدیه های آسمان خود باید صفات اخلاقی را رعایت نماید و با کردار خود فضایل اخلاقی را در وجود دانش آموز متبلور سازد.
3. نشاط وشادابی در کلاس و ارتباطات فی مابین معلم و دانش اموز از محورهای اساسی کلاس درس هدیه هاست.
به وبلاگ من خوش آمدید
عبدالحسین زنده بودی آموزگار کلاس ششم دبستان شهدای بسیج شهرستان بوشهروکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی سرگروه آموزشی استان ومدرس دوره های آموزش ضمن خدمت